drewniana rzezba

drewniana rzezba

środa, 14 października 2015

Gdy jedni tracą.....

.......inni zyskują. A zarobić można  na wszystkim, to prawdy stare jak świat.
Wiedzą o tym doskonale morskie przedsiębiorstwa ratownicze-rozlegający
się na morzu sygnał "Mayday" równoważny jest dla nich z przemiłym 
szelestem dużej ilości banknotów w zliczarce. 
Bo powszechnie wiadomo, że gdy  kapitan statku nadaje ten sygnał, to
jego statek jest w poważnych opałach. 
Być może, że statek "tylko" utracił zdolność manewrowania, ale może on
również oznaczać, że istnieje realna grozba jego zatonięcia.
Ze zdziwieniem przeczytałam, że co trzy lub cztery dni dochodzi do
utraty na morzu jednostki pływającej. 
Nie  sądziłam, że na morzach jest aż tak intensywny ruch. 
Pamiętacie może jak w 2002 r, w nocy, podczas mgły, w kanale La Manche
kontenerowiec Kariba uderzył swym dziobem w burtę transportowca
Tricolor? Uderzony transportowiec, załadowany 2871 luksusowymi autami, zaczął się niebezpiecznie przechylać,a jego kapitan nadał sygnał "Mayday".
Na pomoc wyruszył belgijski holownik Boxter -w ostatniej chwili udało mu
się podjąć 21-osobową załogę z tonącego transportowca.
Niestety nie udało się uratować samego transportowca i poszedł na dno.
Sam statek był wart 40 milionów euro, towar 50 milionów euro, a na
dodatek zaistniała konieczność wydobycia wraku i jego ładunku, czyli
wydatek jeszcze 36 milionów euro za wydobycie z dna  kanału wraku i
jego ładunku.
Firmy ratownicze mają  się niezle, ale trzeba obiektywnie przyznać, że
dysponują bardzo drogim specjalistycznym sprzętem.
A pamiętacie wypadek wycieczkowca Costa Concordia? Wydobycie go
i odholowanie do portowego złomowiska kosztowało 310 mln euro.
Okazuje się, że tak samo jak w katastrofach lądowych tak i w morskich
najsłabszym ogniwem jest - czynnik ludzki.
Oglądałam program o największych statkach  świata, między innymi był
kontenerowiec Maersk duńskiego armatora. Jego długość to 400 metrów
a na pokład zabiera 18 tysięcy pojemników o wymiarach 6x2,5x2,5 metra.
Bardzo wprawiony specjalista ds. załadunku, potrzebuje ok. 5 godzin na
zaplanowanie optymalnego obłożenia statku. Pod pokładem kontenery są zabezpieczone szynami prowadzącymi, a na pokładzie są połączone ze
sobą ryglami typu twistlock. Najcięższe kontenery są najbliżej dna statku,
gdzie jest najmniejsze kołysanie.
Kontenery z niebezpiecznym towarem przeważnie stoją na dziobie, by 
były jak najdalej od kajut i by można je było w razie jakiegoś zagrożenia szybko wyrzucić za burtę.
Gdy oglądałam  ten film, pomyślałam, że nie nadaję się na takiego speca
od załadunku, bo już sama myśl o pakowaniu do walizki ciuchów na wyjazd
przyprawia  mnie o zły humor. No a moja walizka to jednak dużo mniejsza
jest od najmniejszego nawet kontenerowca.